
Sovietmečiu slėpėsi Žemaitijoje
Renginį pradėjo Platelių meno mokyklos mokytojų kvartetas. Parodos autorių sveikino ne tik muziejaus direktorius Robertas Šimkus (tiesa, jo kalba skambėjo iš ekrano, nes buvo išvykęs), bet ir buvęs direktorius Alvidas Bakanauskas, Rietavo muziejaus vadovas Vytas Rutkauskas, vicemeras Žydrūnas Purauskis, Telšių vyskupas Algirdas Jurevičius ir kiti, prisidėję prie parodos įgyvendinimo. Šiltuose sveikinimo žodžiuose ne kartą pabrėžta menininko drąsa, vertybinis nuoseklumas bei jo indėlis į Lietuvos kultūrinį gyvenimą.
V. Žukas gimė 1956 metais Kaune. 1980 m. baigė tapybos studijas Vilniaus dailės institute, tačiau nuo pat kūrybinio kelio pradžios išsiskyrė savo kritišku požiūriu į sovietinę ideologiją. Jis nesutiko tarnauti sovietinėje armijoje, todėl kurį laiką reikėjo slapstytis. Kaip pats sakė, tam idealiai tiko mūsų kraštas: „atvykę su šeima į Žemaitiją, kokiame nors kaime galėdavom ištirpti šitoj žemaitiškoj substancijoj“.
Jo menas, alsuojantis individualizmu, religiniais simboliais ir laisvės dvasia, visiškai neatitiko tuometės sistemos reikalavimų. Dėl to menininkas ilgą laiką buvo ignoruojamas – jo darbai nebuvo eksponuojami, jis negalėjo dirbti pagal specialybę.
Vis dėlto tai kūrėjo nesustabdė – V. Žukas aktyviai kūrė, dalyvavo pogrindinėje kultūroje, o vėliau tapo ne tik žinomu tapytoju ir freskų meistru, bet ir kultūros paveldo puoselėtoju, kolekcininku bei meno žurnalistu. Jo kūrybinis kelias – tai ryškus neprisitaikymo, vertybinio nuoseklumo ir asmeninės laisvės pavyzdys.
Pats autorius labai džiaugėsi kultūrine, sakralia Oginskių rūmų erdve, kurioje eksponuojama jo paroda, dėkojo visiems, palaikiusiems jį šiame kelyje, prisiminė, kaip rinkdavo religinės tematikos eksponatus iš bažnyčių, sovietmečiu virtusių sandėliais, dažnai meno šedevrus rasdavo nugrūstus giliai į visokius užkaborius, permirkusius, papelijusius ir t. t. Menininkas jautė jų vertę, nenorėjo, kad pražūtų, o taip ir būtų atsitikę, jei ne jo atkaklumas. Rastus paveikslus, drobes, skulptūrėles išvalydavo, veždavo restauruoti.

Paroda pulsuoja laisve ir sakralumu
Per du muziejaus aukštus eksponuojamą parodą susirinkusiesiems tądien aprodė pats autorius. Pirmame muziejaus aukšte pristatomi įvairių laikotarpių V. Žuko kūriniai – nuo ankstyvųjų 8-ojo dešimtmečio darbų iki naujausių tapybos ciklų, sukurtų pastaraisiais metais. Tarp jų – tokie paveikslai kaip „Popiežiaus rūmai Avinjone“, figūrinės kompozicijos, reljefai, koliažai, keramikos objektai. Darbuose jaučiama menininko kūrybos laisvė, intelektuali gelmė bei ekspresyvi meninė kalba.
Antrasis parodos aukštas skirtas Žukų šeimos išsaugotai sakralinio meno kolekcijai. Sovietmečiu rinkti ir restauruoti bažnytinio paveldo objektai – skulptūros, procesijų vėliavos, liturginiai rūbai, liaudiškojo meno kūriniai – šiandien liudija apie to meto žmonių bei paties autoriaus šeimos gilų tikėjimą, norą išsaugoti lietuvišką kultūros paveldą.
Pasak V. Žuko, tai šeimos išgelbėta kultūros atmintis. Čia parodos atidarymo dalyviai užtruko ilgėliau, nes beveik apie kiekvieno eksponato radimo bei atkūrimo istoriją V. Žukas pasakojo su tokiu entuziazmu, taip įtraukiančiai, kad neįmanoma buvo nesiklausyti.
Parodoje eksponuojami dešimtys išskirtinių sakralinio meno objektų, kuriuos V. Žukas su šeima surinko, restauravo ir išsaugojo nuo sunaikinimo. Tarp jų – XVIII a. medinė „Marija su kūdikiu“, rasta Medingėnų parapijos ūkinėse patalpose. Menininkas pasakojo, kad skulptūra „sugrįžo atgal į savo bažnyčią 1989 m. pabaigoje. Ją restauravo pati žymiausia Lietuvos madonų restauratorė Janina Bilotienė, kuri rūpinosi ir Šiluvos, ir Žemaičių Kalvarijos, ir Aušros vartų, ir Kupiškio, ir kitomis madonomis“.

Autentiški Motiejaus Valančiaus raštai – atrasti iš naujo
V. Žukas, gilindamasis į Žemaitijos sakralinio paveldo istoriją, netikėtai aptiko itin vertingus dokumentus – originalius vyskupo Motiejaus Valančiaus raštus. Tai buvo XIX a. tekstai, kurių dalis buvo laikyti dingusiais arba nežinomais plačiajai visuomenei.
Menininkas pasakojo, kad rankraščiai rasti tarp įvairių bažnytinių dokumentų, išlikusių Žemaitijos klebonijų archyvuose. Viename jų – itin asmeniškas vyskupo M. Valančiaus laiškas, parašytas gyva žemaičių kalba, atskleidžiantis autoriaus pedagoginį ir sielovadinį santykį su savo bendruomene. V. Žuko iniciatyva šie dokumentai buvo ne tik išsaugoti, bet ir tyrinėjami, skaitmeninti, o vėliau tapo dalimi parodų ir leidinių, leidžiančių iš naujo pažinti vieną svarbiausių Lietuvos tautinio atgimimo veikėją.
Parodą lydintis autoriaus sukurtas katalogas „Išgelbėtas Žemaitijos sakralinis paveldas“ leidžia lankytojams dar giliau pažinti šios kolekcijos istoriją ir reikšmę.
V. Žuko paroda Plungėje – tai ne tik išskirtinė galimybė pamatyti reikšmingą Lietuvos kultūros reiškinį, bet ir priminimas, jog nepriklausoma, drąsi kūryba turi ypatingą vietą mūsų visuomenėje.
